Kniha prachu (recenzia)

Názov: Kniha prachu - La Belle Sauvage
Autor: Philip Pullman

Jedenásťročný chlapec zapletený do intríg dospelých, šesťmesačné bábätko v ohrození života a pätnásťročné dievča, ktoré sa ocitlo v nesprávnom čase na nesprávnom mieste. Predstavte si svet, v ktorom má hlavné slovo Cirkevný disciplinárny úrad, dýchajúci ľuďom na krk a čakajúci, kedy urobia osudovú chybu. Predstavte si svet, v ktorom sa bijú dve mocné strany a uprostred nich sa ocitne trojica detí.
Svetoznámy autor Philip Pullman určite nepatrí medzi spisovateľov, ktorí by sa len tak jednoducho vyparili z povedomia ľudí. Na konte už má jednu úspešnú fantasy sériu Temné hmoty a nedávno sa na slovenské pulty dostala prvá kniha novej série – Kniha prachu, odohrávajúca sa v rovnakom svete.
Kniha prachu je prequelom série Temné hmoty a odohráva sa približne desať rokov pred Zlatým kompasom. Tí, čo nečítali prvú sériu sa nemusia obávať, že by sa v Pullmanovom svete stratili alebo tápali. Ako som už spomínala, ide o prequel a musím sa priznať, že ani ja som nečítala Temné hmoty, iba kedysi dávno videla filmové spracovanie Zlatého kompasu a pri čítaní som s Pullmanovým svetom nemala problém. Tak či onak, autor si dal poriadnu námahu, aby nám fungovanie svojho sveta bližšie priblížil.
Kniha je rozdelená na dve časti. Prvá čitateľa oboznamuje s postavami, vzťahmi medzi nimi, rozdeľuje ich na kladné a záporné, vykresľuje politickú situáciu, ale aj celkovú situáciu vo svete. Dej je pomalší, ale postupne graduje, pretáčať stránky núti nevedomosť a tajomstvo, v ktorom autor čitateľa drží.
Bolo to úžasné a zároveň senzačne vymyslené. Autor určite vedel, prečo to urobil. Prečo rozdelil knihu na dve tak veľmi odlišné časti. Pri prvej ma držal jeho príjemný a chytľavý rozprávačsky talent a pri druhej napätie a strach o hlavné postavy. Donútil ma báť sa o hlavných hrdinov, ktorí sa ocitli v smrteľnom nebezpečenstve s malým bábätkom. Každú sekundu, každú chvíľku na nich striehla smrť a v momentoch, keď sa na nich usmialo šťastie, som len čakala, kedy sa z toho vykľuje ďalšia hrozba.
Z očí mu tiekli horúce slzy. Bozkával Lyru a potom si priložil šteniatko-Astu k srdcu, k tvári a k perám. Položil ju vedľa dieťaťa a ona sa zmenila na mladého leoparda, takého krásneho, že vzlykal od lásky.
 Str. 406

Kniha vo mne zanechala mnoho rozporuplných pocitov. Ako som už spomínala, bála som sa o hlavných hrdinov, čo sa mi už dlho nestalo pri žiadnej knihe. Autor to všetko opísal a vyrozprával tak realisticky, že som mala pocit, že všetky tie nepriaznivé podmienky prežívam spolu s nimi. Až po prečítaní knihy som pochopila obrázok na obálke, ktorý tak dokonale vystihol tému.

Ešte pred dvoma dňami by si bol radšej dal odtrhnúť ruku, než by plakal pred Alice. Pripadalo mu, akoby bol pred ňou nahý, ale napodiv na tom nezáležalo, lebo plakala aj ona. Iba dĺžka člna a spiaca Lyra medzi nimi im bránili objať sa a plakať spolu.
(Str. 369)

Musím priznať, že autor takú neľahkú tému pojal fantasticky. Na začiatku ma prekvapil nízky vek hlavného hrdinu, ale aj to malo svoj dôvod. Vďaka tomuto sa dá kniha odporučiť širokej vekovej kategórii. Kniha pôsobí na prvý pohľad ako príbeh pre mladších čitateľov, ale veľa si z toho dokážu odniesť aj tí starší. Mladších zaujme napínavé neobyčajné dobrodružstvo malého chlapca a dospievajúceho dievčaťa. Tí starší pochopia aj hlbší zmysel tohto príbehu. Príbeh dvoch detí, ktoré museli zabudnúť na strach a každou sekundou hlbšie a hlbšie pochovať svoje detstvo, neraz v situáciách, ktoré mrazia aj dospelých, aby dostali do bezpečia malé bábätko.
A ako hodnotím knihu? Ako úžasné dobrodružstvo, na ktoré tak skoro nezabudnem. Obetavý Mal a starostlivá Alice sa mi vryli hlboko pod kožu a určite sa zaradzujú medzi moje najobľúbenejšie postavy. Knihu odporúčam predovšetkým milovníkom dobrodružstva okoreneného štipkou fantasy.

Na záver ešte pridávam anotáciu:
Malcolm Polstead je všímavý chlapec, ale sám nepriťahuje pozornosť. Možno aj preto sa stane špiónom...
Malcolmov otec má na brehu Temže hostinec. Do Pstruha chodí celý Oxford a Malcolm a jeho démon Asta si preto denne vypočujú všelijaké klebety a rozhovory. Počas daždivých zimných dní však Malcolm postrehne aj čosi nové – intrigy. Náhodou nájde tajnú správu, v ktorej sa píše o akejsi nebezpečnej hmote nazývanej Prach. Špiónka, ktorej bola správa určená, si ho nájde a požiada Malcolma, aby mal oči otvorené. On zrazu vidí samé podozrivé osoby a všetky sa vypytujú na to isté – na bábätko menom Lyra. Nemluvňa ich priťahuje ako magnet a Malcolm musí preukázať neuveriteľnú odvahu a vynaliezavosť, aby dostal dievčatko do bezpečia.

Knihu hodnotím: 5/5
Za knihu na recenziu ďakujem kníhkupectvu Panta Rhei. Knihu si môžete zakúpiť tu.