Stříbrné perutě: Dědička světla

Emily Bold je známa nemecká autorka, no v našich končinách jej knihy ešte nevyšli. Séria Stříbrné perutě je prvou, ktorú preložili v Česku, k nám na Slovensko ešte nedorazila. Pre tých, ktorí série nemajú práve v obľube, je asi dobrou správou, že ide o dilógiu. Prvá časť, Dědička světla vyšla v Česku v máji vo vydavateľstve Cpress.

Láska vo fantasy knihách nie je ničím výnimočná, najmä, ak ide o YA, je priam vítaná. Niektorí ju odsudzujú, pretože ide mnohokrát na úkor gradácie deja a odpútava pozornosť hrdinky od toho, čo je dôležité. V tejto knihe má však láska hlavnú rolu. Ide o romantasy, čiže spojenie romantiky a fantasy. Kniha je určená skôr mladším tínedžerkám, čo potvrdzuje aj vekové určenie  13+
Thorn je adoptovaná. Vie to odmala, o svojich biologických rodičoch sa nikdy nezajímala. Krátko pred šestnástymi narodeninami sa jej začnú diať divné veci. Chrbát ju príšerne bolí, vidí krídla u svojich spolužiakov... a napokon zistí, že je napol človek a napol príslušníčka národa Strieborných perutí. Je polobytosť. Mala by byť mŕtva, keďže Strieborné perute miešanie s ľuďmi netolerujú. Thorn sa ocitá v nebezpečenstve. No najväčším nebezpečenstvom je sama pre seba. Zamiluje sa totiž to syna náčelníka Strieborných perutí - Luciena. Svojho najväčšieho nepriateľa.

Toľko nám poskytuje anotácia a spolu s nádhernou obálkou je skvelým námetom pre sladký fantasy príbeh. Musím priznať, že som nikdy nebola fanúšičkou instalove a to sa nezmenilo ani po prečítaní tejto knihy. Prípad Thorn a Lucien je názornou ukážkou toho, čo sa pod slovom instalove skrýva. Napriek tomu sa budem snažiť byť objektívna, keďže už prešlo pár dobrých rokov odvtedy, čo som mala trinásť, a práve trinásťročným by sa tento príbeh viac ako len páčil.

Čo sa mi na knihe páčilo a čo považujem za plus:
*svet strednej školy a tínedžerov - práve tu sa príbeh začína a Thorn zisťuje pravdu o svojom pôvode. Keďže väčšina fantasy sa dištancuje od čohokoľvek všedného (ako je škola, priatelia v škole, spolužiaci, učitelia, tréningy...) Autorka dokázala nádherne vykresliť neobyčajnosť všedných dní, ktorá je v ostrom kontraste s tým, čo Thorn neskôr čaká – svet Strieborných perutí. Práve táto časť, keď bola Thorn normálne dievča s normálnymi problémami, ako sú učitelia, kamarátky, nedostatok času na hobby, školské preteky... sa mi najviac páčila.

*rebeli a Riley – ako každá skupina, aj Strieborné perute majú nepriateľov alebo v tomto prípade skôr vyvrheľov. Strieborné perute žijú podľa zastaraných pravidiel, ktoré sa nepozdávajú všetkým (oprávnene), a tak hŕstka príslušníkov klanu sa oddelila. Medzi nich patrí aj Riley. Jediná postava, ktorá mi skutočne prirástla k srdcu. Po všetkom, čo sa v knihe odohralo mi ho bolo úprimne ľúto. Pre Thorn by bol omnoho lepší.

*autorkin štýl písania – Emily sa nebabre som siahodlhými opismi a vie prejsť priamo k veci. Dej ubiehal rýchlo, postavy sa vyvíjali (niektoré prirýchlo), autorka ich zvládla opísať, hoci charakterové črty niektorých postáv mi boli proti srsti (ale ide iba o môj osobný názor).

Čo sa mne celkom nepozdávalo, ale mladším čitateľom sadne:
*Instalove – to som spomínala už skôr, ale podrobnejšiemu odôvodneniu sa nevyhnem. Ja viem, že toto bude o láske, bolo to jasne napísané už v anotácii, a hoci sa mi prieči o tom písať (lebo ja viem, že mladšie dievčatá to zbožňujú), ale nebola by som to ja, keby som k tomu nepovedala svoje. Mám rada romantické knihy. Rada ich čítam. Dokonca ich zbožňujem. Ale toto vážne nebola moja šálka kávy a mám na to viac dôvodov. Romanca medzi Thorn a Lucienom vznikla prirýchlo a neodôvodnene (def. instalove). Išlo skôr o povrchnú lásku ako psychickú, to jest, na základe toho, čo vidia oči. Nešlo o to, že by milovali charakter toho druhého, čiže to, čo ho robí tým, kým je. Zamilovali sa do zovňajšku. Ich povahy k sebe vôbec nepasujú. Viackrát sa v knihe potvrdilo, že tí dvaja spoločne existovať nemôžu. Zabili by sa. Tu nehovorím o love-hate vzťahu. Jednoducho ich vzťah je toxický.

Mladším čitateľkám by sa to určite páčilo. Lucien je opísaný ako nádherný tmavovlasý svalovec s čiernymi krídlami. Ako padlý anjel. To Thorn veľmi imponovalo a určite by to imponovalo aj iným dievčatám. Autorka to veľmi vystihla a to jej neberiem. Ide o knihu pre tínedžerov a také veci tam patria. Ja som iba poukázala na druhú stranu mince – že vzťah tých dvoch nemá budúcnosť a určite to nie je preto, že Lucien je syn náčelníka klanu.

Čo sa mi na knihe nepáčilo a čo považujem za mínus:
To som vlastne spomenula už vyššie, ale musím sem zaradiť ešte jednu vec.

*Tá vec, ktorá sa tam odohrala – označím to takto, keďže nechcem spoilerovať. V knihe sa odohrala jedna závažná vec, ktorá nebola bližšie riešená. Ja viem, že mnohí by to nepostrehli a aj ja som to najprv len tak odbila. Viem, že takéto veci sa v YA knihách môžu diať. Dokonca je to fajn, ak vie byť autorka krutejšia. Ibaže okolo tejto veci sa prešlo veľmi rýchlo. Autorka to vzala na ľahkú váhu. Zo začiatku to bolo riešené (čo je správne), ale neskôr sa to zamietlo pod koberec a zabudlo sa na to. Vzhľadom na to, aký krátky čas v knihe ubehol, to vyznievalo nereálne alebo prinajmenšom bezcitne a sebecky. A keďže túto vec vykonal Lucien, nedokážem pochopiť, ako mu Thorn mohla tak rýchlo odpustiť (za pár dní)... a ešte sa doňho aj zamilovať.

Napriek týmto nedostatkom som si knihu užila. Zo začiatku sa mi zdala fantastická, ale neskôr mi celkový zážitok pokazili vyššie spomínané veci. Možno som to len ja vzala takto, a iným by to až tak neprekážalo, ale ja som si tie veci nemohla nevšimnúť a nespomenúť ich. Všetko to iba potvrdzuje, že táto romantasy je určená mladším dievčatám, ktoré také veci nepostrehnú, dokonca ich vzťah Luciena a Thorn nadchne. Keby som bola mladšia, zrejme by nadchol aj mňa. Padlý anjel, jej najväčší nepriateľ, zakázaná láska... áno, to vyznieva úžasne a fantasticky. Ale len pre vyhranenú vekovú skupinu.

Aj keď kniha mala značné nedostatky, nebudem to hodnotiť tak prísne. Napätie v príbehu bolo správne gradované, rozhovory mali zmysel, Thorn sa správala primerane svojmu veku, autorka písala skvele. Povedala som, že budem objektívna a aj budem. Je to romantasy ako stvorená pre mladšie dievčatá a vzťah medzi Lucienom a Thorn pre to ako vyšitý. Od ich veku s ani neočakáva, aby mali zdravý a vyzretý vzťah. Preto túto knihu ohodnotím:

3,75*/5* 

Za knihu na zrecenzovanie ďakujem internetovému kníhkupectvu preskoly.sk
Knihu si za skvelú cenu  môžete zakúpiť TU

Komentáre

  1. O knihe som ešte nepočula, vďaka za rozšírenie obzorov. Mám rada, keď sa aj v týchto paranormálkach venujú autori bežného životu a neodsunú ho na druhú koľaj, to znie fajn. Inak na mňa ale knižka pôsobí skôr ako ďalšia klasická romantika, takže... už asi nič pre mňa.:D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ono ide hlavne o tú romantiku, fantasy ide viac bokom. Celkovo je to kniha zamerená skôr pre mladšie čitateľky, ktoré začínajú vyhľadávať romantické knihy.

      Odstrániť

Zverejnenie komentára