V znamení ametystu (recenzia)

Názov: Kronika strateného impéria: V znamení ametystu
Autorka: Majka Danihelová
Počet strán: 440
Vydavateľstvo:CooBoo


Sedemnásťročná Meggie je celkom obyčajné dievča, ktoré má rado volejbal, kamošov a svojho uleteného bratranca. Jedného dňa sa však na oblohe zjavia zvláštne fialové vlny, zaútočí na ňu bojovníčka s očami čiernymi ako najhlbšia temnota sveta a zachráni ju zvláštna starena s palicou, na ktorej ožívajú čudesné ornamenty. Meggie sa razom ocitne v prapodivnom Ametystovom lese, ktorý doteraz poznala len z maminho rozprávania. Obdivovala svet plný víl bez krídel, prísnych pravidiel a temných tajomstiev. Považovala ich však len za výplody fantázie. No Ametystový les je skutočný. Prírodné spoločenstvo víl a voktarianov v ňom žije pod ochranou Ametystového lampáša, ktorý ich chráni pred nezvanými hosťami a udržuje mier a pokoj. Meggie sa do tohto fantastického sveta nedostane náhodou. Nie všetkým členom Lesnej rady ide o dobro spoločenstva a Meggie sa snaží pred svojím pravým poslaním utiecť. Spoločníkmi jej budú noví priatelia a zápisky mŕtvej mamy.

O Majke Danihelovej som sa dozvedela len pred pár mesiacmi, hoc jej cesta za vydaním knihy už trvá niekoľko rokov. Keď som zistila, že dátum vydania jej knihy sa nenávratne blíži, zaumienila som si, že knihu si prečítam.
A čo sa stalo? Do knihy som naozaj pustila, hoci mi čítanie trvalo trochu dlhšie, pretože ma bičovali školské povinnosti a novonabudnutá láska k seriálom.
Tak či onak, keď som knihu držala v rukách a vdychovala jej vôňu, nemohla som sa dočkať, kedy ju začnem čítať.



No najprv, nech sa dostanem k obálke. Je nádherná. Perfektná. V realite omnoho krajšia ako na obrázku. Čo musím podotknúť, kniha má pevnú väzbu a záložku! Veľmi som sa obávala, že dostane brožovanú väzbu, ale nedostala. A som nadšená. Pretože kniha vyzerá naozaj úžasne.

 A ako úžasne kniha vyzerá, tak úžasná je aj vo vnútri.
Spojil si naše svety s prísľubom lepšej budúcnosti.
Všetko som to zahodila pre minulosť,
pre úlomok bytosti, ktorou som bývala.
Prišla som o veľa, ale zo všetkého najviac ľutujem,
že som nás navždy rozdelila.
Tak toto nám autorka servíruje hneď na začiatku. Nádherný tajomný citát, ktorý vzbudí ešte väčšiu chuť čítať. A nie nadarmo. Pretože táto kniha stojí za to.
Príbeh sa začína na planéte Zem. Meggie je naozaj obyčajná typická tínedžerka z Ameriky. Má kamarátky, bratranca a miluje volejbal. Je úplne normálna... teda nie celkom. Už anotácia nám prezrádza, že s ňou nie je všetko v poriadku.
Prenasledujú ju totiž fialové vlny, strhne sa búrka a Meggie sa ocitá vo svete, ktorý poznala len z maminých zápiskov, o ktorých si myslela, že sú výtvorom jej fantázie. Lenže rodičia zomreli za záhadných okolností, keď ešte bola bábätko a Ametystový les je až príliš skutočný.
Meggie je naozaj hrdinka na pohľadanie. Zo začiatku ma dosť vytáčala túžbou dostať sa domov hocakým spôsob a pritom ohrozovala bytosti, ktoré jej veľmi pomohli, ale postupne sa začala správať rozumnejšie a uvedomovať si svoje chyby. Ale späť k deju.

Dej sa odohráva v originálnom svete, kde platia prísne pravidlá a Meggie do nich vôbec nezapadá.  Farbou vlasov, očí, postojmi. Kniha je od začiatku plná akcie a stranu som hltala za stranou, túžiac, dozvedieť sa, čo bude ďalej. Miestami bol dej trochu pomalší, ale potom sa to celé znovu obrátilo a ja som nemohla pustiť knihu z rúk.
A tak to bolo. Ako na hojdačke. Raz na samom vrchole, inokedy nižšie, ale nikdy to neskĺzlo do „vaty“, autorka vedela, ako osviežiť nudnejšie pasáže a to Megginým sarkastickým charakterom a opismi neznámej krajiny.
Zbožňujem ten svet. Domy na stromoch pospájané mostíkmi? Budovy vo vzduchu? To všetko tu je!
Ale už príliš rozjímam...
Áno, táto kniha ma veľmi bavila. Miestami síce bola zdĺhavejšia, ale ako kompenzáciu dostala množstvo záhad, tajomna a samotná akcia na konci knihy sa neskončila za desať strán, ale rozpínala sa na viac ako sto strán. Viac ako sto strán plných napätia, to je viac ako štvrtina knihy.

A čo ešte viac, zatiaľ sa tu neobjavil žiaden ľúbostný trojuholník, čo mu som veľmi vďačná, pretože po nespočetnom množstve kníh, kde si hlavné hrdinky počas celého deja trieskajú hlavu o stenu, lebo nevedia, ktorého z tých dvoch neskutočne príťažlivých chlapov si majú vybrať (Nadpozemská, Draki, Krídla, Šepotání...) sa mi z toho robí nevoľno. Hrdinka taktiež nie je bezhlavo zamilovaná, aby stratila pud sebazáchovy ako v niektorých knižných sériách (Nástroje smrteľníkov, Zlodejka duší, Šepotání a mnoho ďalších, ktoré radšej nebudem menovať). No napriek tomu mi tu chýbala aspoň malá ľúbostná línia. Áno, nejaká tu bola, ale tí, čo knihu čítali, vedia, prečo ju nespomínam. A keď sme už pritom, je tu drobulinký náznak ľúbostného trojuholníka, ale len náznak a preto veľmi dúfam, že to v pokračovaní doň neprekĺzne!

Postavy:

Meggie
Meggie som už spomínala. Typické sarkastické dievča s neskutočnou odvahou a gurážou. Má jej tak veľa, že je to niekedy až na škodu.

Wen
Ach, sladký nevinný Wen. Jeho veľmi ochranársky prístup ku Meggie ma miestami veľmi rozčuľoval, ale to k nemu patrí. Dúfam, že pochopí, že dievča ako Meggie nepotrebuje ochranu.


Denis
Nevedela som jej prísť na chuť, ale zároveň som ju obdivovala. Má najmenej toľko guráže, koľko Meggie, ak nie viac.

A mnoho ďalších postáv. Rozkošná a chytrá Mai, prísna Galia, Lia a mnoho, mnoho ďalších, pričom každá z nich zohrávala v príbehu nejakú rolu.

A čo dodať na koniec?
Autorka nám postupne dávala odpovede, ale viac ako odpovedí nám dávkovala otázok.
Veľmi veľa otázok.
Potrebujem ďalšie pokračovanie. Nutne teraz hneď, lebo zakončenie je tak veľmi otvorené, že bez pokračovania to proste nefunguje. Majka to ukončila tak výborne, aby namotala čitateľov na ďalšiu časť.
A preto, že som veľmi chválila ešte musím podotknúť, čo mi chýbalo. Málo informácii o kráľovskej rodine a ostatných kráľovstvách. Ale to bude určite zakomponované v pokračovaní.



Odo mňa dostáva: 4/5

Komentáre