Divotvůrce - recenzia

Názov: Divotvůrce
Autor: Sebastien de Castell
Vydavateľstvo: Egmont
Počet strán: 408
Divotvůrce Magie je zrádná hra. Kellen je pouze několik okamžiků od svého prvního magického souboje a čtyř zkoušek, které z něj mají udělat divotvůrce. Je tu však jeden problém: jeho magie je slabá. Jste-li zavěcenci Jan’Tepu a blíží se vaše šestnácté narozeniny, měli byste být připraveni prokázat své magické schopnosti. Buď to, nebo mít v záloze nějaký zázrak. Jenže Kellen nemůže spoléhat ani na jedno z toho. Nezdědil totiž žádné magické nadání a nemá tedy výjimečné schopnosti jako ostatní. Ví, že bude muset použít pár triků, aby nezneuctil svou rodinu a nestal se sha’tepským sluhou. A tak, když do městečka přibyde rázná a přímočará cizinka, Kellen je samé ucho. Ferius Parfax je ostřílená světačka, vyhnankyně, kterou musí uživit bystrý rozum a tři balíčky karet. A s kartami, které mu rozdal nemilosrdný osud, se Kellenovi bude hodit každá pomoc.

Sebastien DeCastell vytvoril v Divotvorcovi nový originálny svet plný mágie, tajomstiv, zrady a kúziel. Na prvý pohľad sa čitateľovi môže zdať, že kniha neprináša nič nové, veď podobných fantasy noviniek tu už bolo mnoho. Opak je však pravdou.

"Kterého nepřítele nedokáže magie porazit?" zeptal jsem se jí.
Mer´esan na mě pohlédla a ve tváři se jí zráčilo tolik smutku, že na ní poprvé byl vidět každý rok jejího života. "Pravdu," odvětila.
str. 176

Zo začiatku sa dej rozbieha pomaly, autor nás síce na samom začiatku prekvapí akciou, no potom nás zoznamuje so zvláštnym spoločenstvom Jan'Tepov, ich históriou, politikou a kultúrou. Tento element na mňa pôsobil trochu rušivo, pretože pozastavoval dej, no v konečnom dôsledku to vôbec neprekážalo, pretože kniha celkovo prináša mnoho napätia, akcie a nečakaných zvratov až po samotný koniec. A tej akcie je tu naozaj veľa!

Autorv štýl písania je osviežujúci, nudnejšie pasáže, ale aj akciu obohacuje netradičným humorom, ktorý v určitých momench môže pôsobiť až čierne.

Určité časti zápletky su predvídateľné a typické pre mnohé fantasy knihy a preto neprekvapia, našťastie autor prináša aj mnoho nového, ešte neodpozorovaného.

Najpozitívnejšie na celej knihe sú pre mňa asi postavy. Hlavný hrdina sa vymyká všetkým dnešným trendom, že fantasy hrdina musí byť silný, neobvykle odvážny, drzý a neporaziteľný. Kellen je všetko len nie to. Je to taká čierna ovca na prvý pohľad dokonalej rodiny. Uvedomuje si svoje nedokonalosti a skutočnosť, že ak nezasiahne, jeho osud môže byť veľmi nepekný. Neštíti sa ani uchýliť k podvodu, hoci v konečnom dôsledku je poriadny smoliar. Aj keď nevyniká v mágii, autor ho obdaril dôvtipom. Jeho konanie je zo začiatku veľmi detinské, ale počas knihy sa vyvíja aj jeho charakter. Neustále sa ocitá v smrteľnom nebezpečenstve, no nie preto, že by mu nechýbala odvaha, skôr koná bez rozmyslu a dúfa, že sa z toho zázrakom dostane.

Uviděl jsem sebe.
Uviděl jsem, kde jsem byl, a uviděl jsem muže, kterým jsem chtěl být.
Konečne jsem pochopil, jak se ten muž líši od mých přátel a od mé rodiny, od mého lidu. A věděl jsem přesně, co ten muž udělá.
Bylo to něco velmi, velmi hloupého.

str. 187

Kniha je určená skôr mladším čitateľom, ale zaujme určite aj starších. Autor rozoberá, že aj tá najdokonalejšia spoločnsoť má svoje muchy, problémy v rodine príliš zahlbenej do hrdosti vlastného mena a strachu z jeho poškvrnenia, ako aj chladnýmu vzťahmi. Všetky tieto problémy neservíruje priamo na tanieri, ale ukrýva ich za trefné, niekedy až pochmúrne myšlienkove pochody Kellena.
"Stálo tam, že žádná magie na světě nemá větší cenu než lidské svědomí."
str. 409

Čo je pre mňa veľké plus je postava Ferius a Reichusa, lebo bez nich by kniha nebola ono. Pomáhajú Kellenovi rásť a robiť vlastné rozhodnutia. Práve Ferius poukazuje na skazenosť Kellenovej spoločnosti, nezmyselné zákony, tradície a nespravodlivé zaobchádzanie, je sarkastická, odvážna a chytrá.

"Zato vím, že jestli ,i nepřestaneš mířit tím svým klacíkem do tváře, nacpu ti ho někam, kde ti to bude ohromně nepříjemné."
str. 48

Kočkoveveričák Reichis je brutálny, sarkastický, ale vďaka nemu dostáva kniha ten správny ráz., bez neho by to nebolo ono.

"Víš," ozval se Reichis, "ta lidská holka se mi docela líbí. Možná jí nechám obě oči."
str. 268

Možno čo ma trošku sklamalo bolo jedno z troch hlavných tajomstiev. Bolo to predvídateľné (vtedy som si povedala, že to som mohla očakávať), ale veľmi to nevadilo, pretože napokon nešlo o hlavný prvok zápletky a nakoniec to bolo odsunuté do úzadia.

Čo by som ešte dokázala vytknúť bol vzťah Kellena a jeho rodičov. V kniha zastávali dosť dôležité úlohy, ale ich motívy neboli celkom jasné. Problém bol možno ten, že sa tu stretávame len s Kellenovým pohľadom a jeho názorom na celú vec, pretože môžu byť ich charaktery skreslené, ale predsa len by ma zaujímalo, ako to bolo s ich pohnútkami v skutočnosti.

Čo by som chcela vyzdvihnúť ako jeden z mála kladných vzťahov medzi postavami, je vzťah Kellena a jeho sestry Shally. Síce bola neustále vykresľovaná ako namyslená a poriadne mu zavarila, o svojho brata sa naozaj starala a záležalo mu na ňom (na rozdiel od mnohých ďalších postáv).

Kniha je plná akcie, napätia, vtipných hlášok a myšlienok. Je to síce taká oddychovka, 12+, ale to vôbec nevadí. S čistým svedomím jej dávam.
5/5