Moje obľúbené knihy alebo knihy na zamyslenie

Tak, na chvíľu som a rozhodla odbočiť od recenzií a povenovať sa trochu knižkám, ktoré sa mi páčili alebo, ktoré stoja za to prečítať.

Meno vetra (kniha, ktorá sa mi páčila)

Kto ešte nepočul o Mene vetra? Ja som na túto knihu naďabila asi pred tromi rokmi, a keď som sa do nej začítala, nemohla som ju pustiť z rúk. Je síce poriadne hrubá, ale dej plynie tak rýchlo, že si to ani neuvedomíte a polovicu máte za sebou.
Kompozícia je retrospektívna - hostinský Kvothe rozpráva o svojom neobyčajnom živote - o tom ako stretol svojho dobrého učiteľa, ako prišiel zo dňa na deň o rodinu, ako musel živoriť a žiť ako tulák v špinavých uliciach, pokým sa to nerozhodol zmeniť a prihlásiť sa na univerzitu, kde by sa naučil to, po čom túžil už veľmi dlho - privolať vietor. Lenže ani potom sa s ním osud nemazná a Kvothe si musí krvopotne zarábať na školné.
Meno vetra určite nepatrí medzi tie knihy, ktoré nezapadnú prachom, má čo povedať aj dlho po jej vydaní. Patrí medzi tie nadčasové knihy s námetom, ktorý nikdy neomrzí. Sirota, ktorá musí dennodenne bojovať s tvrdou realitou.
Vrelo ju odporúčam tým, ktorý ju ešte nečítali :)

Veľký Gatsby (kniha s dobrou myšlienkou)

Niekto teraz ohrnie nos. Veľký Gatsby? Stará klasika?  (Niekto ho pozná vďaka DiCapriovi) Dobre, priznávam, ani ja som nečítala celý román, iba skrátenú verziu v angličtine, ale stála za to! 
Jay Gatsby je zbohatlík, žije v luxusnej štvrti, pravidelne organizuje večierky, na ktoré prichádzajú stovky významných ľudí. Môže sa zdať, že má množstvo priateľov a konexií, no je to naozaj pravda?
Nikto  o ňom nič nevie - kto je, odkiaľ prišiel, kto je jeho rodina. A práve to mu určí jeho koniec.
Rozprávačom je Nick, vzdialený bratranec Daisy, mladej ženy, ktorá žije oproti Gatsbymu - delí ich len voda. Daisy pochádza z vplyvnej rodiny a vzala si bohatého muža, ktorý ju podvádza.
Príbeh hovorí o láske a oddanosti, o medziľudských vzťahoch a hodnotách. Koniec je naozaj smutný a dojímavý, hovorí o celkovej skazenosti sveta a pokrivených morálnych hodnotách. Až na samom konci sa odhalí pravý charakter všetkých postáv.
Nie len v minulosti, ale aj dnes žijú ľudia, ktorí sa schovajú za svoje meno a všetky svoje prehrešky ututlú. A tí naozajstní hrdinovia ostanú pochovaní.

Zlodejka kníh (kniha, ktorú stojí za to prečítať)

Zlodejka kníh je trošku menej známa kniha, comeback sa dostavil až po jej sfilmovaní (film je naozaj úžasný, no trošku mi prekážalo, že sa nedržal knihy).
Rozprávačom je smrť. Áno, je to naozaj neobvyklé, ale o to lepšie. Smrť nás nešetrí, predom prezradzuje dôležité detaily, a i napriek tomu, že čitateľ vie, ako kniha skončí, nemôže ju pustiť z rúk.
Nacistické Nemecko, rok 1938
Liesel má takmer desať rokov, blíži sa druhá svetová vojna. Mama je komunistka, vie, že pre deti predstavuje nebezpečenstvo, a tak im hľadá pestúnov. Lieslin brat náhle umiera, k náhradným rodičom prichádza sama, trápia ju nočné mory, v ktorých vída mŕtveho brata, v škole sa jej smejú, lebo nevie čítať.
Postupne si Liesel nachádza vrúcny vzťah k novým rodičom - láskavému Hansovi a tvrdej Roze a nachádza si najlepšieho kamaráta Rudyho a lásku ku knihám.
Lenže prechádzajú roky a vojna je v plnom prúde - všade číha hlad a smrť. Rodiny nemajú peniaze, deti hladujú (preto sa Liesel s Rudym pridajú k pouličnemu gangu malých zlodejov), konajú sa domové prehliadky, Hitlerjugend a bombardovanie, odvody na front...
A uprostred toho stojí Liesel, dievča, ktoré kradne knihy a sleduje, ako stráca ďalší svet, ktorý získala...

Kým dopadnem (kniha s peknou myšlienkou)

Samantha má super kamošky, nádherného chalana, s ktorým plánuje prvú noc, no to všetko je razom fuč. Jej chalan sa opije a Sam spolu s kamoškami ufujazdí z párty... a havaruje a zomrie.
Lenže koniec neprichádza a Sam sa zobudí znovu v ten istý deň. A potom znovu a znovu. Sedemkrát.
Niekoho môže odradiť hrúbka knihy a rozvláčnený dej. Ten by sa dal skrátiť minimálne o stovku, ale o tom som nechcela...
Myšlienka knihy je krásna. Zmena. Sam dostala šancu zmeniť posledný deň svojho života a šancu pochopiť, čo robila po celý život nesprávne. Vždy jej išlo len o dokonalosť. Sam prechádza obdivuhodným prerodom osobnosti - nebojí sa povedať svojim zaslepeným kamoškám, čo si v skutočnosti myslí, kopnúť "pána dokonalého" do zadku a zastať sa slabších.
A čo najviac, obetovať sa a byť sama sebou.

Ako chutí moc (zbytočne naťahovaná kniha s pôsobivou myšlienkou)

Tak táto kniha bola mojím trestom. Na Vianoce som dostala dve knihy a ja som musela lúskať Mňačka;-)
Rozdelila som si ho - devätnásť dni po desať strán. Samozrejme, som to nedodržala a Mňačkovi dlžila i päťdesiat strán. Ale dala som to!
Prečo tu o tom píšem? Kvôli myšlienke. Kniha bola síce zbytočne naťahovaná, autor písal dookola to isté ako pokazená platňa. Myšlienka sa dala zhrnúť do sto strán, neviem či dokonca niektoré pasáže nekopíroval a nevsúval znovu a znovu. Lebo ja som v knihe najmenej päťdesiatkrát prečítala to isté!
No späť k téme. Nechcem tu znevažovať staré dobré knihy na povinné čítanie. Vďaka tej platni sa myšlienka nájde ľahko. Je na každej strane a v názve -  Ako chutí moc.
Kniha nám ponúkne pohľad na život človeka zaslepeného mocou. Pretože keď raz niekto ochutná moc, nebude sa môcť nabažiť.

Aké sú vaše obľúbené? A ktoré považujete za tie s dobrou myšlienkou?

Komentáre