Krutý princ (recenzia)

Holly Black je veľmi známa a úspešná autorka fantasy kníh pre deti a mládež. Krutý princ je moja prvá kniha, ktorú som od nej čítala a musím priznať, že Holly to so slovami naozaj ide. Jej nenáročný štýl bez zbytočných zdĺhavých opisov ma nútil otáčať stránky. Už dlho som nečítala žiadnu knihu, ktorá by sa mi čítala tak ľahko a jednoducho. Keďže Holly Black nepíše kvetnato, ale jazykom a zmýšľaním postáv sa snaží priblížiť tínedžerom, myslím si, že táto spisovateľka by zaujala aj menej vášnivých čitateľov.
„Táto kniha je klenot, temná, nebezpečná, odvážna.“
Leigh Bardugo

Jude vyrástla v krásnej, ale krvilačnej, krutej a vražednej Férii. Keď mala sedem rokov, jej rodičov zavraždil fér, otec jej najstaršej sestry. Po desiatich rokoch je z vystrašeného ľudského dievčatka cieľavedomá, trochu krutá a bojovná, ale zároveň ľahkovážna tínedžerka s podrezaným jazykom a s veľmi nízko nastaveným pudom sebazáchovy.

Nečakajte žiadne kvetinky, ani insta love. Tých sa nedá dočkať. Postavy sú nie sú ani čierne, ani biele a na povrch dávajú svoje najhoršie vlastnosti. Rysuje sa tu jeden love-hate vzťah, ale nejde o žiadnu romantiku. Tú vedela Holly Black veľmi rýchlo odohnať.
Snažila som sa byť lepšia ako oni, ale zlyhala som.
Čo by sa zo mňa stalo, keby som sa prestala trápiť nad smrťou, bolesťou, nad čímkoľvek? Ak by som sa prestala snažiť zapadnúť?
Namiesto toho, aby som sa bála, by som sa mohla stať niekým, koho sa boja.
Str. 216
Musím priznať, že ma bavilo čítať o Jude. O jej pocitoch, jej myšlienkových pochodoch a šialených nápadoch. Vychoval ju vrah jej rodičov, naučil ju bojovým stratégiám, narábať s mečom, ako sa kryť. Lenže férovia smrteľníkmi opovrhujú a Jude vie, že ak si svoje miesto nevydobyje, nikdy nezapadne. Za svojim cieľom sa nebojí ísť cez mŕtvoly, prelievať krv, manipulovať, špehovať, klamať podvádzať. Nebojí sa zašpiniť si ruky. Ak získa svoje miesto. Najlepšie, čo najvyššie. Veď ten, kto má moc nie je podceňovaný. Ten je už niekto. Bolo zaujímavé  a napínavé pozorovať jej cestu na vrchol.
Ak nemôžem byť lepšia ako oni, stanem sa ešte horšou.
Str. 230

Táto fantasy novinka poskytuje pohľad do vnútra človek, ktorý vyrastal s pocitom menejcennosti a strachu. Ak k tomu pridáme ako opatrovníka muža, ktorý sa vyžíva vo vraždení a bojoch, vzniká z toho nebezpečná kombinácia.

Som trochu nervózna, ale zároveň pripravená a plná adrenalínu. Mám pocit, že som prekročila akúsi hranicu. Predtým som nevedela, ako ďaleko dokážem zájsť. Verte mi, teraz už poznám odpoveď. Zájdem tak ďaleko, ako sa dá. A som schopná zájsť aj oveľa ďalej.
Str. 234

Väčšina postáv je vykreslená do hĺbky, každá jedna má svoje miesto a úlohu. Holly Black si dala záležať na vzťahoch medzi nimi. Asi najviac sa mi páčil ten sesterský, medzi Jude, Taryn a Vivi. Všetkým tým si prešli spoločne a vedeli držať pokope. Každá z nich je iná – Vivi divoká a túžiaca po svete ľudí a Taryn zase jemná a ľahko ovplyvniteľná. Aj keď Jude je taká aká je, o svoje sestry a rodinu sa naozaj stará a chce pre nich len to najlepšie.

Jude a Taryn sú dvojčatá, ale veľmi odlišné. Každá bojuje rovnako silno, ale iným spôsobom. Niekedy som túžila nahliadnuť do Taryninho vnútra a lepšie pochopiť jej konanie.

Férovia sú krutí, nesmrteľní, nevedia klamať, ale o to klamú ešte lepšie. Sú divokí, krvilační, manipulujú, holdujú alkoholu a milujú krvavú zábavu. Čím viac krvi a zbytočnej smrti, tým lepšie. Takejto charakteristike sa nevyhne ani princ Cardan a jeho banda. Strpčujú Jude a Taryn život a neboja sa zájsť ďaleko.  
Mojou najneobľúbenejšou postavou bol Valerian a sem-tam som sa ho až bála.
„A aké máš šťastie? Len sa párite a vychovávate. Zbláznili by ste sa, ak by ste prijali pravdu o tom, čo ste. Ste nič. Takmer vôbec neexistujete. Váš jediný cieľ je rozmnožiť svoj druh predtým, ako zomriete nezmyselnou a trýznivou smrťou.“
str. 172

Celý tento príbeh je krutý, akčný a šialený. Je o prekonávaní hraníc, sile vôle, schopnosti prežiť a nikdy sa nevzdať. A najmä o tom, akí krutí dokážeme byť, aby sme získali to, čo chceme. Prvá časť sa niesla v miernejšom duchu, druhá bola zas krvavá, plná akcie, zrady, manipulácie a proste  poriadne temná. 

Zo začiatku som bola trochu skeptická, keďže to bolo trošku pomalšie – autorka cez Jude opisovala jej minulosť a fungovanie Férie, predstavovala vzťahy medzi postavami, ale robila to tým príjemným štýlom –cez Jude, ktorá to dokázala poňať zábavne a miestami až ironicky.

Celý tento príbeh som začala z nesprávneho konca. Sú tu isté fakty ohľadom vyrastania vo Férii, ktoré som naozaj mala spomenúť. Vynechala som ich z príbehu najmä z toho dôvodu, že som zbabelec. Dokonca sa mi ani nepáči predstava, že by som sa nad nimi mala zamýšľať.
Str. 56

Myslím, že táto kniha sa asi najviac bude páčiť milovníkom temnejšej fantasy plnej zrady, krvi, bojov, nezmyselného vraždenia a mocenských sporov (tých tam bolo celkom dosť), pretože táto kniha naozaj nie je prechádzka ružovou záhradou. Krv strieka už hneď na prvých stranách (to som nečakala a dosť ma to prekvapilo) a Jude je naozaj škodoradostná a dokáže sa vyžívať v pocite moci a temnote, ktorá sa okolo nej zbieha. Od začiatku knihy prešla naozaj veľkú cestu a sama sebe dokázala, čoho všetkého je schopná. 

Odporúčila by som to aj tým, ktorí majú dosť fantasy kníh, v ktorých činy hlavných hrdiniek sú zatemnené ich túžbou a láskou k svojmu vyvolenému a polovicu knihy vzdychajú nad jeho svalmi. Činy Jude sú zatemňované iba jej túžbou vydobyť si miesto a získať moc.

Ale každopádne si myslím, že každý, kto číta fantasy by si to nemal nechať ujsť. Je to trošku z iného súdka, ale o to je to lepšie.
Odo mňa dostáva 4,5*/5

Za knihu na recenziu ďakujem kníhkupectvu Panta Rhei Knihu si môžete zakúpiť TU

Anotácia:
Jude mala len sedem rokov, keď jej rodičov brutálne zavraždili a spolu s jej dvomi sestrami ju uniesli zo sveta smrteľníkov, aby žili na Najvyššom dvore vo férskej ríši obývanej prastarými, často zákernými magickými bytosťami. O desať rokov neskôr si Jude neželá nič iné než medzi nich zapadnúť. Väčšina férov však smrteľníkmi opovrhuje. Najmä princ Cardan, najmladší a najskazenejší syn Najvyššieho kráľa. Jude sa čoraz viac zapletá do dvorných intríg a klamstiev a zisťuje, že aj ona dokáže podvádzať a prelievať krv. Ale v najvyšších kruhoch dochádza k zrade a hrozí, že Kráľovský dvor pohltí násilie. Jude preto bude riskovať vlastný život v nebezpečnom spojenectve, aby zachránila svoje sestry a samotnú ríšu.

Komentáre