Zloději dýmu

Dnes vám predstavím novinku od Sally Green – Zloději dýmu. Sally Green je v našich končinách známa sériou Half bad. Zloději dýmu je prvá kniha, ktorú som od nej čítala. Musím priznať, že som pri tejto knihe dosť váhala. Na Goodreads sa reakcie veľmi líšia a celkovo hodnotenie nebolo až také vysoké. Ale ja som si povedala, že jej dám šancu a vyskúšam to. Veď anotácia bola super. A neľutovala som.

Zloději dýmu sledujú príbeh piatich mladých ľudí rôznej vekovej kategórie, z rôznych kútov s rôznymi problémami. Je tu sedemnásťročná princezná Catherine cestujúca za úplne cudzím budúcim manželom, jej strážca Ambrose, trinásťročná lovkyňa démonov Tash a jej spoločník, zradca March a bohatý Edyon, ktorý by sa vlastne dal označiť za kleptomana. Osudy týchto ľudí sa začnú prepletať, spájať a znovu rozchádzať. A napokon, spoločnú majú len jednu vec – dym démonov. A čo je vlastne ten dym démonov? No tak to ostáva počas veľkej časti knihy tajomstvom a ja nechcem spoilerovať.

A čo si o nej myslím ja? Sally Green vie písať. To sa musí uznať, pretože rozhovory medzi postavami sú uvoľnené a pôsobia prirodzene. Čo sa týka pásma rozprávača, tam to už trošku pokrivkávalo, ale nedalo sa to označiť za zlé. Zo začiatku som si na jej štýl písania nevedela zvyknúť, a čo ešte bolo horšie, jediné kapitoly, ktoré ma bavili boli Tashine. Catherine bola zo začiatku nudná a Marchove kapitoly bezcieľne, akoby autorka chcela prehrýzť začiatok a rýchlo sa posunúť ďalej.

Ale len čo sa dej trochu pohol vpred, bolo vidno, že si to užíva aj autorka a konečne sme sa dostali do tej prioritnej časti. Postavy mali svoj cieľ a aj kapitoly boli živšie. Od tohto bodu ma to bavilo, pretože celá kniha je založená na cestovaní. Netreba čakať žiadnu akciu, tej tam je, ale málo. Skôr ide o vzťahy medzi jednotlivými hlavnými hrdinami a ich roztržky. Ich príbehy sa prelínajú. Od polovice kniha naberá rýchly spád a nedá vydýchnuť. Práve v tej časti sa jednotlivé dejové línie začínajú preplietať a spájať dohromady, a prichádza k mnohým konfliktom.

Ako som už spomínala, postavy veľa cestujú -  krížom-krážom krajinami. Ja také knihy milujem, milujem všetky knihy, kde sa veľa cestuje a postavy prichádzajú na nové miesta. Navyše, kniha je vybavená mapkou, a tak sa dá cesta hrdinov a vzdialenosti rôznych miest pekne predstaviť. V tomto ohľade sa dá kniha priblížiť k Falošnému bozku, kde sa tiež veľa cestovalo. Niektoré miesta mi ho dokonca pripomenuli. A Severná planina ad démoni boli najlepší. Keď tadiaľ hrdinovia cestovali, nemohla som ani dýchať a čakala som, odkiaľ vyskočí nejaký démon. Toto mala autorka dobre premyslené.

Tá rudá záře. To teplo.
"A do prdele."
March vzhledl k Edyonovi a nevědel, jestli má začít křičet, nebo utíkat, nebo se nehýbat.
str. 315


Z postáv som si obľúbila najviac Tash a jej spoločníka Gravella. Táto podarená dvojica mala aj najprepracovanejšie a najakčnejšie kapitoly. Čo by som ešte označila za nezvyčajnosť je to, že Tash má dredy. Medzi mojich ďalších obľúbencov patril Edyon, Catherine a Zayn. Naopak, najmenej sympatický mi bol March a Holliver.

Gravell: Začínáš bejt jako vosina v zadku.
Ticho.
Děvče (mírně): Nechci bejt vosina v zadku. Abych tě přestala otravovat, potřebuju malou pujčku.
Gravell: Na co jako? Na ty pitomý boty, co?
Děvče (úpenlivě): Gravelle, prosím tě, má ještě lepší pár, s kožešinkama a strapcěma! Až je uvidíš, budeš muset uznat, že to jsou ty nejkrásnější boty na světe!
(str. 140)

Kapitoly sú veľmi rozmanité, ako aj ich hrdinovia. Pri niektorých autorka využila slang, čo sa aj veľmi hodilo. Postavy pochádzajú z rôznych sociálnych vrstiev, na čo autorka nezabudla.
Čo ešte môžem dodať na záver je, že autorka dokáže zabíjať postavy ako na bežiacom páse. Preto sa do nich radšej nezamilujte.

Neviete koho pošle na druhú stranu ako ďalšieho a to som od knihy vážne nečakala. Niektoré postavy mi vstúpili do srdca... a potom boli zrazu fuč.

Aby som nezabudla, milovníci akcie a a bojov si tam tiež nájdu svoje. V poslednej časti knihy sa strhnú boje, dokonca až jatky, čo je v ostrom kontraste s prvou pokojnou časťou knihy. Takže nakoniec knihu nebudete dokázať pustiť z rúk!

Lidé válku vnímají jako konec, ale nezřídka je to nový začátek.
str. 409
Zloději dýmu sú naozaj knihou, ktorá stojí za to a som naozaj rada, že ju mám doma! Zo začiatku som bola síce skeptická, lebo to bolo pomalšie, ale postupne sa to zlepšovalo a záver bol hotová jazda. Autorka nešetrila postavy a ukázala, že dokáže byť poriadne nemilosrdná, ale o to to bolo lepšie. Som už veľmi zvedavá na pokračovanie, pretože ten koniec si ho priam žiada.

Za knihu na recenziu ďakujem kníhkupectvu preskoly.sk 
Knihu si za skvelú cenu si môžete kúpiť priamo TU.

Komentáre